Ticker

7/recent/ticker-posts

Εντυπωσιακό! Aυτό είναι το αεροπλάνο που δεν συντρίβεται – Πώς λειτουργεί το σύστημά του

Αισθητήρες και λογισμικό τεχνητής νοημοσύνης μπορούν να ανιχνεύσουν πότε πρόκειται να συμβεί συντριβή, ενεργοποιώντας την ταχεία ανάπτυξη αερόσακων στη μύτη, την κοιλιά και την ουρά.
Μόλις τρεις μήνες μετά το καταστροφικό δυστύχημα της Air India, μηχανικοί εμπνεύστηκαν να βρουν μια πιθανή λύση. Και παρόλο που μπορεί να φαίνεται παράξενο, ίσως σώσει χιλιάδες ζωές κάθε χρόνο.
Η ιδέα, που ονομάστηκε Project Rebirth, είναι ένα προσαρμοσμένο αεροπορικό σύστημα που χρησιμοποιεί τεράστιους αερόσακους, παρόμοιους με αυτούς που βρίσκονται στα αυτοκίνητα.
Αισθητήρες και λογισμικό τεχνητής νοημοσύνης μπορούν να ανιχνεύσουν πότε πρόκειται να συμβεί συντριβή, ενεργοποιώντας την ταχεία ανάπτυξη αερόσακων στη μύτη, την κοιλιά και την ουρά.

Οι αερόσακοι σχηματίζουν συλλογικά ένα τεράστιο προστατευτικό κουκούλι, διασφαλίζοντας ότι οποιαδήποτε απρογραμμάτιστη κάθοδος στο έδαφος δεν θα είναι βίαιη ή εκρηκτική, όσο μεγάλη κι αν είναι η ταχύτητα του αεροπλάνου.

Έτσι, αν και η προσγείωση μπορεί να είναι ανώμαλη, αποφεύγεται μια καταστροφική σύγκρουση και οι επιβάτες και το πλήρωμα θα είναι τελικά ασφαλείς.

Το Project Rebirth είναι ένας από τους φιναλίστ για το έγκριτο βραβείο James Dyson, που αναγνωρίζει εφευρέσεις ικανές να αλλάξουν τον κόσμο.

Το δημιούργησαν οι μηχανικοί Έσελ Ουασίμ και Ντάρσαν Σρινιβασάν στο κάμπους του  ινδικού πανεπιστημίου  Birla Institute of Technology and Science, Pilani, στο Ντουμπάι.

Στον ιστότοπο του βραβείου James Dyson, το αποκαλούν το πρώτο «σύστημα επιβίωσης από συντριβή με τεχνητή νοημοσύνη», εμπνευσμένο από μια «στιγμή καρδιοχτύπι» νωρίτερα φέτος.

Στις 12 Ιουνίου, η πτήση 171 της Air India συνετρίβη μόλις 32 δευτερόλεπτα μετά την απογείωσή της από το αεροδρόμιο Ahmedabad στην Ινδία με προορισμό το Γκάτγουικ, σκοτώνοντας 260 ανθρώπους.

Project Rebrith
Φωτογραφία Project Rebirth

Μυστηριωδώς, και οι δύο διακόπτες που έλεγχαν την παροχή καυσίμου στους κινητήρες κόπηκαν, προκαλώντας στο αεροπλάνο γρήγορη απώλεια ύψους και σύγκρουση με κτίρια στο έδαφος — αλλά το γιατί συνέβη αυτό παραμένει υπό διερεύνηση.

«Μετά τη συντριβή στο Ahmedabad τον Ιούνιο 2025, η μητέρα μου δεν μπορούσε να κοιμηθεί», είπε ένας από τους μηχανικούς.

«Σκεφτόταν συνεχώς τον φόβο που θα ένιωσαν οι επιβάτες και οι πιλότοι, γνωρίζοντας ότι δεν υπήρχε διέξοδος.
Αυτή η αίσθηση αβοήθητου μας στοίχειωνε. Γιατί δεν υπάρχει ένα σύστημα επιβίωσης μετά την αποτυχία;
Το μοιράστηκα με έναν φίλο. Αυτή η συναισθηματική καταιγίδα έγινε ώρες έρευνας και σχεδιασμού».

Project Rebrith
Φωτογραφία Project Rebirth

Πώς λειτουργεί το σύστημα

Το σύστημα τεχνητής νοημοσύνης παρακολουθεί ύψος, ταχύτητα, κατάσταση κινητήρα, κατεύθυνση, φωτιά και αντίδραση πιλότου, ώστε να μπορεί γρήγορα να λάβει ενημερωμένη απόφαση για μια επικείμενη κατάσταση έκτακτης ανάγκης.

Αν μια συντριβή είναι αναπόφευκτη κάτω από τα 3.000 πόδια, ενεργοποιείται αυτόματα — αν και σε αυτό το σημείο είναι δυνατή η παράκαμψη από τον πιλότο.

Οι αερόσακοι υψηλής ταχύτητας αναπτύσσονται από τη μύτη, την κοιλιά και την ουρά σε λιγότερο από δύο δευτερόλεπτα, σύμφωνα με τους μηχανικούς.

Κατασκευασμένοι από υφασμάτινες στρώσεις, απορροφούν την πρόσκρουση και προστατεύουν το σώμα του αεροπλάνου όταν έρχεται σε επαφή με το έδαφος — αν και παραμένει ασαφές εάν τα κτίρια θα μπορούσαν να υποστούν ζημιές σε περίπτωση αναγκαστικής προσγείωσης πάνω τους.

Project Rebrith
Φωτογραφία Project Rebrith

Αν οι κινητήρες του αεροπλάνου λειτουργούν ακόμα κατά τη διάρκεια της έκτακτης ανάγκης, ενεργοποιείται και η αντίστροφη ώση για να επιβραδυνθεί η κάθοδος· αν όχι, ενεργοποιούνται αεριοπροωθητήρες για να μειώσουν την ταχύτητα και να σταθεροποιήσουν το αεροπλάνο.

Παράλληλα, υγρά απορρόφησης κραδασμών πίσω από τα τοιχώματα και τα καθίσματα παραμένουν μαλακά αλλά σκληραίνουν με την πρόσκρουση για να μειώσουν τους τραυματισμούς.

Το μέλλον του Project Rebirth

Οι μηχανικοί λένε ότι το Project Rebirth μπορεί να προστεθεί σε υπάρχοντα αεροπλάνα ή να ενσωματωθεί σε νέα, και τώρα στοχεύουν σε συνεργασία με αεροδιαστημικά εργαστήρια για περαιτέρω δοκιμές.

Project Rebrith
Φωτογραφία Project Rebirth

Τα περισσότερα συστήματα ασφαλείας στην αεροπορία αποτρέπουν τις συντριβές, αλλά λίγα βοηθούν να επιβιώσεις αν τελικά συμβούν. Το Project Rebirth, λένε οι δύο δημιουργοί του, είναι διαφορετικό γιατί «προετοιμάζει για το χειρότερο όταν όλα τα άλλα αποτυγχάνουν».

«Το Rebirth δεν είναι απλώς καινοτομία, είναι μια υπόσχεση: ακόμη κι όταν όλα τα συστήματα αποτύχουν, οι άνθρωποι εξακολουθούν να αξίζουν μια ευκαιρία να ζήσουν», προσθέτουν.

πηγή romioitispolis

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια